Tintelingen bestaat dit jaar maar liefst twintig jaar! Het hele jaar door zijn er allerlei leuke acties om dit jubileum te vieren. Wat dacht je bijvoorbeeld van een slagroomtaartactie voor al onze klanten? Met Tintelingen-expert en collega Marc Fleskens blikken we terug én vooruit.
Het was 2003, midden in de internetbubbel, toen ondernemer Patrick Moreu en zijn compagnon Rik Klinkhamer Tintelingen oprichtten. Ze bouwden een webshop voor kerstcadeaus waar werknemers belevenissen, producten en goede doelen zélf uitkiezen. ‘In die tijd waren de oprichters echte pioniers’, aldus Marc. ‘We waren namelijk de allereerste waarbij je met een inlogcode keuze had uit vijftig geschenken in een geheel gepersonaliseerde omgeving.’
Steeds meer mogelijkheden
In de jaren die volgden bleef Tintelingen pionieren. Zo kwamen er cadeaukaarten bij in het assortiment en de keuze om meerdere geschenken in de webshop te kiezen binnen een puntenbudget. Daarnaast behaalde Tintelingen belangrijke certificaten, zoals Thuiswinkelwaarborg. ‘Die hebben we al sinds 2010 in de pocket. Elk jaar worden we opnieuw gescand. Zo weet iedereen zeker dat ze zakendoen met een betrouwbare webwinkel’, vertelt Marc.
Duurzaam
ISO 14001, een certificaat dat je krijgt als je zorgdraagt voor het milieu, ontving Tintelingen in 2007. ‘In dat jaar gingen we ook serieus aan de slag met duurzame doelstellingen. Waar klanten pas de laatste vijf jaar hier steeds meer om vragen, hebben we toen al voorgesorteerd. Daar plukken we de vruchten van.’ Want steeds meer klanten kiezen vanwege duurzaamheid voor Tintelingen, geeft Marc aan. ‘Ons assortiment komt zo veel mogelijk uit Europa. Vanaf 2023 werken we zelfs met een speciale verpakkingsmachine die voor elke verzending op maat een doos snijdt. Op deze manier verzenden we geen lucht meer. Bovendien is de doos gemaakt van gerecycled karton. Er hoeft hiervoor dus geen boom omgezaagd te worden.’
Toekomst
Even doorspoelen naar het jaar 2043, twintig jaar verder dus. Bestaat Tintelingen dan nog steeds? ‘Uiteraard!’, zegt Marc vol vertrouwen. ‘Pionieren zit in ons bloed, dus ik weet zeker dat we voorop blijven lopen met nieuwe ontwikkelingen.’ Een voorbeeld van zo’n ontwikkeling is het gebruik van een VR-bril. ‘Ik weet zeker dat er van alles gaat veranderen op het vlak van beleving. Misschien vinden we het over vijf jaar al heel normaal om met een VR-bril je eindejaarsgeschenk uit te kiezen in een digitale cadeauwinkel. We zitten bovenop al die trends, zodat we onze klanten altijd blijven verrassen.’ En voor wat betreft duurzaamheid? In 2030 wil Tintelingen klimaatneutraal zijn. ‘Over twintig jaar vinden we het vanzelfsprekend dat onze geschenken 100 procent klimaatneutraal zijn. Of zelfs klimaatpositief! Daar gaan we voor.’